Onze kwaliteit van zorg
  • Home
  • Over ons
  • Bereikbaarheid
  • Vacatures
  • Contact
  • A A A Print pagina
  • HH Mol
    • Home
    • Patiënt
    • Bezoeker
    • Zorgverlener
    • ZorgaanbodMomenteel geselecteerd
  • Medische diensten & specialismen
  • Artsen
  • Recent
    • Algemene Brochures
    • Informatiefolders
  • Onze kwaliteit van zorgMomenteel geselecteerd
  • Voor Kinderen
  • Informatiebrochures
U bent hier: Skip Navigation LinksHH Mol > Zorgaanbod > Onze kwaliteit van zorg > Help mee aan veilige zorg

Help mee aan veilige zorg

Pagina-inhoud

Veilige en kwaliteitsvolle zorg is een topprioriteit voor het H.Hartziekenhuis. Alle artsen en medewerkers streven continu naar veilige zorg, door het strikt naleven van procedures en richtlijnen.

Als patiënt kan u een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid van uw eigen
zorgproces. Help zelf uw veiligheid te vergroten door onderstaande tips toe te
passen.

  1. Durft te vragen, help mee aan veilige zorg
  2. Goed geïnformeerd zijn
  3. Noteer belangrijke informatie over uw gezondheid
  4. Help mee aan een correcte identificatie
  5. Stel vragen bij onverwachte of nieuwe medicatie
  6. Veilig naar huis
  7. Een ziekenhuisinfectie voorkomen
  8. Vallen voorkomen

1. Durft te vragen, help mee aan veilige zorg

Als u denkt dat er iets fout gaat: bespreek dit dan onmiddellijk met uw zorgverlener. Maak vooraf een lijstje met de vragen die u aan de arts of verpleegkundigen wil stellen, dit helpt u bij uw gesprek met de zorgverlener.

Voelde u zich in een patiëntonveilige situatie laat het weten via dit formulier. Op deze manier kan ons ziekenhuis de nodige bijsturingen doen waar nodig. U kan het formulier deponeren in de brievenbus aan de balie van de verpleegafdeling of in de bus in de inkomhal.

2. Goed geïnformeerd zijn

Het is nuttig dat u nog voor uw opname goed geïnformeerd bent. Bekijk alvast onze Infobrochures (link infobrochures) en zorg dat u weet wat u mag verwachten van uw behandeling of onderzoek.

Als patiënt heeft u recht (brochure patiëntenrechten) op duidelijke, begrijpbare informatie. Bereid u samen met uw arts en verpleegkundige goed voor op de operatie of het onderzoek.

Vraag hoe u zich moet voorbereiden (bijvoorbeeld nuchter blijven), hoe lang de behandeling duurt. Hoewel wij alles in het werk stellen om pijn en misselijkheid te voorkomen, is het mogelijk dat u toch pijn of misselijkheid (brochure pijn en misselijkheid) ervaart. Bespreek deze thema’s vooraf met uw arts. 

3. Noteer belangrijke informatie over uw gezondheid

Noteer belangrijke informatie over uw gezondheid en bezorg deze aan de zorgverleners. Vul de medicatielijst (link) in en breng deze mee naar het ziekenhuis.

Meld ook eventuele allergieën; bijvoorbeeld voor contraststoffen, antibiotica, voeding, kleefpleisters,… Gebruikt u bloed verdunnende medicatie? Laat het ons zeker weten.

4. Help mee aan een correcte identificatie

Zorg ervoor dat alle zorgverleners weten wie u bent.
Wees niet bang om de verpleegkundige of arts aan te spreken als u denkt dat men u verwart met een andere patiënt. Toon uw identificatiearmbandje voor elke
behandeling of onderzoek. 

Indien van toepassing: laat de juiste zijde of plaats(en) met een pijl aanduiden waar u geopereerd zal worden.

5. Stel vragen bij onverwachte of nieuwe medicatie

Controleer of het geneesmiddel dat u krijgt voor u bedoeld is.

Laat de zorgverlener uitdrukkelijk uw naam en geboortedatum noemen bij het toedienen van medicatie.

6. Veilig naar huis

Zorg ervoor dat u weet wanneer u weer op controle moet komen en dat u weet wie u kan contacteren bij problemen.

7. Een ziekenhuisinfectie voorkomen

In ons ziekenhuis worden verschillende acties ondernomen om infecties te voorkomen. Ook u als patiënt, familielid of bezoeker kan hier uw steentje aan bijdragen.

De belangrijkste maatregel om infecties te voorkomen, is een goede handhygiëne. Via de handen worden immers gemakkelijk bacteriën en virussen overgedragen. Reinig de handen daarom steeds vóór het eten en na toiletgebruik.

Onze artsen, verpleegkundigen en paramedisch personeel kennen het belang van handhygiëne en voeren deze ook uit vóór én na elk patiëntencontact. Durf hen gerust te vragen of ze hun handen hebben ontsmet alvorens ze u behandelen of
verzorgen.

Brochures:

  • Hoesten of niezen
  • Hygiëne voor een operatie
  • Folder MRSA
  • Folder Clostridium

8. Vallen voorkomen

Was u het afgelopen half jaar het slachtoffer van een valincident of zijn er andere risico’s op vallen zoals slecht zicht of problemen met de mobiliteit? Breng onze zorgverleners op de hoogte.

Zoeken

Contact

Gasthuisstraat 1 | 2400 Mol

T (+32)(0)14 71 20 00

F (+32)(0)14 71 21 00

info@azmol.be

Parking via Sint-Pieterstraat

Bereikbaarheid

Routebeschrijving map

Volg ons

Disclaimer | sitemap | Privacyreglement